Optymalizacja stron WWW

Sklep internetowy przygotowany przez WordPress
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja stron WWW

WordPress daje wiele opcji do tworzenia witryn internetowych, ich budowania i prowadzenia. Dzięki funkcjonalnościom WordPressa budowane są strony, które można w prosty sposób rozwijać również ze względu na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja witryny WWW na WordPressie była skuteczna, warto sięgnąć po różne wtyczki i narzędzia zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem niezwykle korzystnym do optymalizacji witryn internetowych jest stworzony przez Google Page Speed Insight. To narzędzie przede wszystkim analizuje czas, którego potrzebuje przeglądarka, żeby wyświetlić stronę . Na podstawie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niewielka wartość punktowa może wywołać jej obniżenie. To co istotne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza analiza danych, które wpływają na taki lub inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy potrzebują naprawy. Między innymi należy pomniejszać rozmiary grafik, usuwać elementy blokujące renderowanie, wyrzucać niestosowane już kody CSS, JavaScript lub wtyczki.

Google Lighthouse

Mocno rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn WWW na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, umieszczone w przeglądarce. Działa w podobny sposób do Page Speed Insight, ale jest znacznie bardziej rozszerzone, ze względu na dostępność 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Określa witrynę WWW ze względu na jej działanie. Ocenia między innymi czas wyświetlenia witryny, wykrywa nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do naprawy, żeby poprawić wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym obszarze ważne jest dopasowanie do użytkownika. Oceniane są między innymi teksty alternatywne, zrozumiałość języka oraz poprawna struktura.

Kolejny parametr – best practices – analizuje funkcjonalność witryny WWW pod względem zachowań użytkowników. Na przykład określa możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak właściwe rozmiary pokazywanych grafik albo właściwe zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia witrynę WWW również na podstawie SEO. Bada na przykład zastosowanie meta opisów oraz atrybutu alt dodawanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) została stworzona, by sprawdzać, czy strona posiada funkcję aplikacji offline i czy właściwie działa w wersji uproszczonej. Tak dokładny audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, które powinno się naprawić w kierunku optymalizacji witryny WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Test My Site w przeciwieństwie do Page Speed oraz Lighthouse koncentruje się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej weryfikacji podlega czas wyświetlenia strony oraz sposób pokazania jej na komórkach. Test My Site oferuje dokładny raport wskazujący co należy naprawić. Między innymi zwraca uwagę na zasoby blokujące renderowanie, wydajność JavaScript, a także sugeruje wyłączenie niepotrzebnych narzędzi. Ta funkcja pokazuje też ulepszenia, które pomogą dopasować stronę do wymagań użytkownika, np. uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak szybka rejestracja, logowanie oraz płatności. Google gwarantuje obszerny zakres narzędzi pokazujących istotne usprawnienia pozytywnie oddziałujące na optymalizację witryny WWW.

Wtyczki optymalizacji witryn WWW na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn internetowych na Wordpresie można wykorzystać też przygotowane w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa otrzymuje się nieograniczony dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, które zawierają wiele ciekawych dodatków, wzbogacających witryny internetowe. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają na celu wprowadzanie funkcji, które wpływają na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów HTML oraz CSS. Poprzez tę wtyczkę redukowane są nieużywane znaki HTML. Za jej sprawą możliwa jest też optymalizacja czcionek i obrazów. Oprócz tego wtyczka Autoptimize przekłada skrypty w stopkę, a to minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, jaka ocenia strony, podstrony, wpisy itp. z uwagi na poprawność SEO np. fraz kluczowych, atrybutów alt, meta opisów czy parametrów title. Za pomocą tej wtyczki możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a ponadto wtyczka pokazuje dobrze zrealizowane elementy i te, które należy poprawić w treści, żeby uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji witryny WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania witryny. Za pomocą generowanych reguł poprawia wydajność witryny dzięki czemu wczytuje się ona znacznie szybciej. Kieruje tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej usuwaniem i na redukcję kodów np. CSS oraz HTML. Tą metodą przeglądarka zapisuje pliki statyczne w czasie pierwszego wyświetlenia strony, a przy kolejnych wejściach wyświetla ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.