Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Escape room - Escape room Toruń - Dom Kłódek Toruń
Escape room – pokój pełen tajemnic
25 marca, 2017
Nogi drewniane sklep Nóżki drewniane producent Balustrady drewniane
Ciekawe pomysły ozdabiania mieszkań – nogi drewniane, tralki, nakładki, poręcze
27 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Co zawiera kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W sporej liczbie ośrodków zajmujących się doskonaleniem techniki jazdy możemy odnaleźć ofertę szkoleń dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się dużą popularnością – zarówno te na sanitarki, jak i na samochody Straży Granicznej. Nie ma w tym nic dziwnego – mamy szansę po nich bardzo szybko znaleźć pracę. Wspomniane kursy mają przede wszystkim przygotować kierowcę do odpowiedniego postępowania w wielorakich okolicznościach, niekiedy szczególnie uciążliwych oraz rzadkich. Wykonywanie manewrów na ulicy, jazda na sygnale przez skrzyżowanie na czerwonym świetle czy jazda z dużą prędkością oraz gwałtowne omijanie przeszkód – to jedynie niektóre z zadań, jakie stoją przed kierowcami. Przeważnie instruktorom ogromnie zależy, żeby kierowca opanował umiejętność kierowania pojazdem wówczas, kiedy zdaje się, że to niewykonalne. Utracenie panowania w każdej minucie jest w stanie spowodować nieszczęśliwy wypadek. Odbiorcami zajęć są kierowcy, którzy chcą pracować w społecznych jednostkach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia oraz życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, dostarczaniem wartości pieniężnych albo hamowaniem pożarów.

Harmonogram zajęć obejmuje więc zadania praktyczne realizowane na rozmaitych obszarach: na symulatorach poślizgu czy torze szkoleniowym. Kurs podstawowy trwa 14 godzin i zawiera 6 godzin warsztaty teoretyczne i 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie wątki mogą pojawić się na warsztatach? W szczególności z obszaru przepisów ruchu drogowego, zagadnień powstawania wypadków na jezdni, psychologii transportu albo metody jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się oczywiście testem z części teoretycznej oraz części praktycznej.

Test z części teoretycznej trwa 25 minut oraz zawiera 20 pytań w formie testu. Uczestnik musi obowiązkowo oznaczyć właściwie tylko jedną odpowiedź. Pomyślny wynik testu można otrzymać, w przypadku kiedy przynajmniej 16 odpowiedzi jest prawdziwych.

Test z części praktycznej mieści w sobie zrealizowanie wybranych manewrów, przykładowo omijania przeszkody czy zwalniania na zakręcie. Jeśli kierowca nieprawidłowo wykona dwa razy takie samo zadanie, uzyska negatywny wynik z sprawdzianu.

Czego wymaga się od kursantów?

W pierwszym rzędzie jest przedstawienie prawa jazdy dowolnej kategorii. Naturalnie ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem albo kierowcą samochodu Straży Pożarnej, musi obowiązkowo posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia krótko mówiąc nie może być więc osoba, jaka chwilę temu uzyskała prawo jazdy. Długość pojedynczego kursu jest przystosowywana do kompetencji oraz predyspozycji każdego kierowcy (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Nieodzownym warunkiem jest też skończenie 21 lat i posiadanie ważnego świadectwa od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do wykonywania pracy jako profesjonalnego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W trakcie zajęć wszyscy kursanci będą nabywać wiedzę z zakresu psychologii przewożenia towarów. Na warsztatach zapoznają się z problemem stresu, który bardzo dotkliwie wpływa na funkcjonowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem potrafią być ekstremalnie ciężkie okoliczności na drodze bądź sprawy życiowe wożonych osób. Zajęcia teoretyczne mają za cel zaprezentować kursantom takie problemy, jak: oddziaływanie charakteru na podejmowanie decyzji w czasie jazdy, głębokiego stresu, napojów alkoholowych i innych specyfików odurzających na umiejętność kierowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej zawiera elementy psychologii poznawczej, psychologii pracy, psychologii uzależnień i kilkudziesięciu innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie sprawdzana dogłębna znajomość wszystkich problemów, ponieważ jest to zadanie studiów podyplomowych. Ostatnio owa dyscyplina intensywnie się rozwija, ponieważ bardzo wielu kierowców chce mieć konkretną specjalizację, przykładowo planuje dostarczać wartości pieniężne albo rannych pacjentów do specjalistycznych placówek.

A z drugiej strony dużo psychologów jest zafascynowanych studiowaniem osób mających prawo jazdy, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na stres oraz przeróżne inne niedogodności. Można tutaj wyszczególnić chociażby zbyt dużą ilość godzin spędzonych za kierownicą, utrudnione stosunki z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie międzynarodowym) lub większe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa uczestników – tutaj będą zapisane te osoby, które doskonale znają kodeksy, mają wypracowane dobre nawyki i w ogóle nie wywołują żadnego zagrożenia podczas prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą bazować na dwóch korzystnych cechach takich uczestników: łatwości spostrzegania ryzyka oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa uczestników – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy niecelowo powodują ryzyko dla innych uczestników drogi. Zamierzają wyeliminować swoje błędy (mino, iż robią ich wiele), chcą uczyć się właściwego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą uczęszczali kierowcy, jacy świadomie stwarzają różne zagrożenia i nie przez przypadek prowokują innych do niebezpiecznych zachowań. Dodatkowo chcą poprawić swoje braki i wykazują się gotowością pogłębiania wiedzy oraz udoskonalania swoich zdolności.

Jeśli zamierzasz wiedzieć więcej, wejdź w ten link – kurs na pojazdy uprzywilejowane

Komentarze są wyłączone.