W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje bardzo ważną pozycję, bo wcale nie jest tylko – jak to się często określa – „osobą zaufania publicznego”, ale także kimś, kto znakomicie porusza się w meandrach prawa. Rejent jest zatem pracownikiem publicznym – podobnie jak policjant – i jego przeznaczeniem jest chronienie interesów Klienta. Do rejenta zazwyczaj wędruje się z określoną sprawą oraz trzeba posiadać ze sobą wszystkie konieczne dokumenty. Te, jakie będą przez niego utworzone są stosowane jako dokumenty urzędowe i posiadają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich sprecyzowane wchodzi w życie. Nie ma się więc czemu dziwić, iż do kancelarii notarialnej koniecznie musimy wziąć, m in. umowy dotyczące polisy na życie, dokumenty o intercyzie czyli umowę kupna-sprzedaży lokalu.
Najważniejszym celem notariusza jest podejmowanie działań zgodnie z imperatywami prawa, jednogłośnie ze zdobytą widzą i umiejętnościami. Ogólnie rzecz ujmując nie może zatem dojść do takiej sytuacji, gdy osoba pełniąca funkcję notariusza intencjonalnie wyzyskuje swych Klientów stosując w praktyce liczne niedociągnięcia i przeinaczenia. Każdego notariusza obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który starannie podaje to, jak notariusze koniecznie muszą postępować.
Deklaracje, które przygotowujemy na własne potrzeby, np. umowę podnajmu garażu, świadectwo o pełnomocnictwie lub świadectwa o wysłaniu darowizny, nie są objęte przymusowym uwierzytelnianiem przez notariusza. W większości przypadków występuje w odpowiednich miejscach pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść rangę i wiarygodność przekazanego dokumentu. Ściślej mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, nie musimy kłopotać się o następne potwierdzenia.
Nasze prawo uwzględnia także te okoliczności, w jakich rejent jest najzwyczajniej w świecie wskazany. Można do nich zaliczyć akty, jakie bez jego pieczątki są uważane za nieważne.
Dokumenty kupna i zbycia jakichkolwiek nieruchomości – kamienic, domów, działek przeznaczonych pod budowę domu, gruntów uprawnych, działek hobbystycznych etc.
Wysłanie darowizny, jeżeli ofiarą jest nieruchomość
Darowizna działki
Umowa małżonków o osobnych majątkach, mianowicie tzw. intercyza
Podział spadku, w przypadku kiedy należy do niego jakaś nieruchomość
Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów
Wypunktowane powyżej dokumenty muszą posiadać niewątpliwie pieczęcie oraz podpis notariusza. Różne inne krótko mówiąc nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, możemy zawierać je w dowolny sposób. Warto wspomnieć, że przede wszystkim umowy zaakceptowane przed rejentem naprawdę są zgodne z prawem.
Jeśli kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one zawierać w obecności rejenta, np. zmiany w zarządzie, formularze tyczące się funduszu firmowego, zaświadczenia dotyczące podjęcia przez współzałożyciela wyznaczonej części wkładów.
Przygotowanie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczęcią oraz podpisem rejenta podlega stosownym stawkom. Są one dosyć wysokie, jednak zależne są najbardziej od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek planuje odsprzedać własność wartą parę milionów złotych, to musi koniecznie liczyć się z dużymi kwotami. Maksymalna taksa jest ustalona poprzez Ministra Sprawiedliwości, ale i tak jest ona okazała. Rejenci absolutnie nie są przymuszeni do wdrażania największych taks, a co najważniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich obniżenie. Do kancelarii notarialnej idziemy najczęściej w niesłychanie istotnych sytuacjach, więc tych które wymagają podpisania przez osobę trzecią albo pragniemy przechować ogromną ilość pieniędzy.
Prócz tego, że notariusz musi koniecznie zainkasować za własną działalność honorarium, musimy spłacić podatek, m in. od czynności cywilnoprawnych i uiścić opłaty sądowe. Stawki takie są zwracane poprzez rejenta odpowiedniemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na wszystkich dokumentach, mamy szansę dokładnie skontrolować, co należy spłacić. Bardzo często Petenci telefonują do Kancelarii w Toruniu i chcą szybko otrzymać informacje na temat tego, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Jedynie w przypadku taksy notarialnej jest szansa negocjacji zapłaty, gdyż na różne inne opłaty notariusz po prostu wcale nie ma wpływu.
Przede wszystkim – rejenci krótko mówiąc nie mogą podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w wypełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza w ogóle nie może więc zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (np. nieruchomości) albo doradzaniem w biznesie.
Po drugie – absolutnie nie powinien mieć innej pracy bez wiedzy izby notarialnej, może to być jednak zawód pracownika uczelni, nauczyciela albo będącego połączeniem obu.
Po trzecie – pod identyczną nazwą ma możliwość pracować wielu notariuszy (np. w postaci spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jeśli zamierzasz dowiedzieć się więcej, kliknij w odnośnik obok – Notariusz Toruń