Dlaczego warto wykupić podpis kwalifikowany?

Auta dostawcze w serwisie
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – doskonała zabawa każdego gościa
9 grudnia, 2020

Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Sieć oferuje obecnie ogromną liczbę możliwości, po przez niego można załatwić wiele spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. W tym celu można głównie stosować 2 sposoby uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Obie te metody powstały do zastąpienia dotąd używanego podpisu ręcznego. Choć nie eliminują go na stałe, dla wielu przedsiębiorców używanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych często wiąże się z wypełnianiem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, jaki do tego momentu należało poświęcić, żeby dotrzeć do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności można wypełnić bez opuszczania domu.

Co wybrać? Profil zaufany czy podpis ?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw przemyśleć, do czego będziemy go potrzebować. Profil zaufany przyda się tylko w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS i CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast większe zastosowanie, ze względu na co wielu przedsiębiorców go wybiera. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw urzędowych przez elektroniczny podpis podpiszemy też m.in. e-malie, umowy i transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, natomiast za e-podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale można go bez problemu odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis jest normą w biznesie. Pomimo kosztów  – dość niewielkich, rozkładając kwotę na pełen czas ważności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Dlatego, że e-podpis działa jest przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego zastosowania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  pozwala też sygnowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis kwalifikowany np. można sygnować i składać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy i uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego możliwe jest podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć elektroniczny podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest certyfikat Eurocert. By mieć podpis elektroniczny należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, jednocześnie określając, jak długo okres ważności certyfikat będzie nam potrzebny. Po uzyskaniu pakietu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko takim sposobem e-podpis zostanie aktywny i gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z podpisu elektronicznego?

Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji podpisu elektronicznego, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Obsługa programu nie powinna stanowić najmniejszego kłopotu. Należy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez program prostą opcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczny podpis, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Choć elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z firmami, urzędami lub prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Komentarze są wyłączone.