Certyfikat elektroniczny Eurocert Toruń

Gabinet stomatologiczny Bydgoszcz
2 lutego, 2021
Konstrukcja dachu – trwałe budownictwo
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto wykupić osobisty e-podpis ?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet proponuje nieustannie ogromną liczbę możliwości, z jego udziałem da się załatwić wiele spraw, również w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można w głównej mierze używać dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały w celu zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla sporej liczby osób używanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych często łączy się z przesyłaniem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod umożliwia zredukowanie czasu, który do tego momenmtu należało przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, często także poczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności można wypełnić bez opuszczania biura.

Co lepsze? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Na początek należy podkreślić, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem warto na początek przemyśleć, do czego będziemy go używać. Profil zaufany można używać zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast większe zastosowanie, z uwagi na co spora liczba właścicieli firm go preferuje. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także np. e-malie, umowy albo transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, natomiast za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez problemu odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie całkowicie wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany staje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając kwotę na pełen czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa pod kontrolą nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, które gwarantuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  pozwala także sygnowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując e-podpis np. można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość albo uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Poza tym umożliwia podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć osobisty e-podpis?

Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej popularnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy tym wskazując, na jak długi czas ważności podpis jest nam niezbędny. Po odbiorze kompletu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis kwalifikowany zostanie aktywny oraz możliwy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu osobistego e-podpisu.

Jak używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez program widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wygenerowany plik elektroniczny podpis, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub innymi prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.