Podpis do płatnika Toruń

DJ konferansjer na wesele Toruń – profesjonalna obsługa wesela
13 stycznia, 2021
DJ na Wesele Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć oraz używać osobistego e-podpisu?

Proces uzyskania osobistego e-podpisu nie jest przesadnie skomplikowana. Właściwie w kilku łatwych krokach da się założyć indywidualny certyfikat kwalifikowany, wskazany tylko jednej osobie. Jak założyć własny certyfikat kwalifikowany? Potrzeba tylko zamówić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a potem uruchomić program w wybranym komputerze. Ostatecznym krokiem jest zatwierdzenie tożsamości w punkcie partnerskim. Spotkanie jest potrzebne do uruchomienia swojego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, ponieważ to poprzez spotkanie firma dystrybuująca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodająca się za nikogo innego, osoba będzie używała elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Jeśli jednak kolejne formalności będą dopełnione z osobistego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez przeszkód na zatwierdzony okres. Upływ daty ważności da się wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy potrzebujemy podpisu  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym okresie można przedłużyć o kolejne lata indywidualny podpis oraz wciąż korzystać z niego bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie używać podpisu kwalifikowanego wymaganych jest kilka elementów, decydujących o odpowiednim nanoszeniu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny własny e-podpis?

Głównym sprzętem, niezbędnym, by móc używać osobistego e-podpisu jest komplet zakupiony w sklepie producenta lub jego partnerów. Zwykle w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze osobistego e-podpisu, kryptograficzna karta oraz czytnik lub token.

Co więcej do osobistego e-podpisu dodane są 2 oddielne kody PIN oraz PUK. Są one potrzebne do prawidłowego stosowania osobistego e-podpisu. Kod PIN potrzebny będzie przy sygnowaniu plików, z kolei kod PUK stanowi zabezpieczenie w sytuacji jeśli wpisany kod PIN został trzy razy wpisany nieprawidłowo oraz w ten sposób e-podpis miał zostać zablokowany. Poprawny kod PIN nadawany przy elektronicznych podpisach kwalifikowanych przeważnie składa się z od 6 do 8 cyfr. To niezwykle kluczowe, by zatrzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie potrzeby kod PIN zawsze da się zaktualizować.

Posiadając zarówno czytnik albo token oraz kod PIN, da się podpisywać dokumenty, z uwagi na to oddawanie ich komuś innemy może poskutkować pojawieniem się kłopotów. To dlatego, że certyfikat kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. W momencie straty któregoś z elementów służących do składania osobistego e-podpisu, należy od razu bezzwłocznie zgłosić się do centrum certyfikacji, by doprowadzili do wyłączenia podpisu, by nie użyła go inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tutaj podstawą, dlatego należy wykazać ostrożność.

W jaki sposób można podpisać elektroniczny plik?

Używanie osobistego e-podpisu nie należy do skomplikowanych czynności. Zamówienie własnego e-podpisu umożliwia sygnowanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w różnych programach: wspaniale dopasowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy otworzyć potrzebny plik oraz znaleźć opcję pośród wgranych certyfikatów. Należy wskazać swój osobisty podpis elektroniczny, a potem ocenić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy zapisać wprowadzone dane, jednocześnie wskazując docelowy folder zapisu. Tutaj potrzebny będzie kod PIN, jakim zostanie zatwierdzone zostawienie podpisu. Po zatwierdzeniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany plik?

To, czy plik jest dobrze podpisany da się łatwo zobaczyć przez program lub przez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą opcji odczytu danych o autorze. Program pokazuje zachowane dane na temat e-podpisu oraz osoby, która podpisała plik. Aby dobrze sygnować plik elektroniczny, należy trzymać się instrukcji. W opcjach oprogramowania muszą być łatwo dostępne opcje, również opcje związane bezpośrednio z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród wprowadzonych certyfikatów wskazać własny, po czym ocenić, czy dane się zgadzają. Jeśli tak, należy kliknąć opcję „podpisz dokument” oraz potwierdzić swoje czynności przez wpisanie swojego numeru PIN. Od tego momentu plik jest podpisany ważnym certyfikatem .

Trzeba jednak mieć na uwadze, że certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co odręczny podpis. Z uwagi na to, należy podpisywać tylko te dokumenty, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, jeśli są to dokumenty potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Cena indywidualnego e-podpisu

Aby określić cenę indywidualnego e-podpisu, należy zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać oraz jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Finalizując zakup najlepiej określić, którym sprzętem chcemy operować – to jest, jakie elementy ma zawierac wybrany komplet oprócz samego programu obsługującego podpis – a także jego data ważności ważności. Własny e-podpis da się zakupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na cenę osobistego e-podpisu oddziałują również dodatki. Jeśli chcemy mieć usługę wgrania programu przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą precyzyjny moment sygnowania pliku. Należy mieć na uwadze, że koszt e-podpisu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.