W poszukiwaniu genezy home stagingu udajemy się do USA. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, właścicielka korporacji, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz. Jak się okazało – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem do najważniejszej specjalności Barbary Schwarz. Już jako wprawna agentka nieruchomości, Schwarz nieustannie szukała metod, przynoszących wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku przyszło jej do głowy, aby drobiazgowo przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszelkie potrzebne prace remontowe, uprzątnąć cały obszar i upiększyć go tak, żeby kupiec mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele szybciej, niż ktokolwiek mógłby myśleć. Jakie były tego przyczny? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu i wizualnym powiększeniu pomieszczeń – pierwsze wrażenie ewentualnego kupującego jest o wiele lepsze niż dawniej. Przez lata, Barbara Schwarz zyskiwała szacunek ekspertów od mieszkań w Stanach Zjednoczonych, a dziedzina o nazwie home staging weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie z wyliczeniami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu ponad milion osób, a z całą pewnością jest autorką popularnych prac na ten temat.
Przez lata home staging docierał do nowych kręgów w USA i przyjął się też w Wielkiej Brytanii, gdzie często Brytyjczycy mówią na niego property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki programowi „House Doctor”, prowadzonemu przez Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy także dotarło do nich, iż mogą mnóstwo zyskać gdy przygotują odpowiednią ofertę dopiero po starannym zadbaniu o dom.
W naszym kraju home staging zagościł już w XXI wieku. W dużej mierze dlatego, że ludzie szukali na rynku pracy czegoś nowego i co za tym idzie powstał nowatorski, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na tego typu usługi.
Przez 45 lat, home staging ewoluował właściwie każdego dnia, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy znaleźli się na rynku nieruchomości. Barbara Schwarz zainicjowała konkretny szablon, ale korzystający z niego musieli być przygotowanymi na nowe warunki ewoluującej mody.
Ostatnimi czasy, home staging to nie są jedynie prace wpływające pozytywnie na wygląd nieruchomości. Home staging bowiem to nic innego, jak wdrożenie idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, cenionego marketingowego eksperta – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mogą przygotować atrakcyjną ofertę, która skupi na sobie uwagę potencjalnego kupca. Już w czasach wprowadzania na rynek nowatorskiej techniki przez Barbarę Schwarz było wiadomo, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niezwykle istotna w procesie home stagingu, a oferta wymuszająca uwagę jest istotnym elementem, który tylko i aż może przekonać potencjalnego kupca do sprawdzenia nieruchomości. W dobie obowiązującego w wielu kręgach dostępu do internetu oraz otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem specjalistycznych portali, jak i gustów wielbicieli Facebooka. Należy pamiętać, że wykonanie odpowiednich fotografii musi nastąpić już po sumiennym spreparowaniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?
Najważniejsze koncepcje Barbary Schwarz zakładały, iż wiele zyskamy, powiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i utrudniać wpadanie światła słonecznego. To ciekawe, jak wiele osób zapomina o podstawowych kwestiach, jak np. pozbycie się walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być brzydki zapach w domu – z dużą dozą prawdopodobieństwa odstraszy on Klienta.
Gdy chcemy mieć pewność, że proces home stagingu przebiegnie właściwie – lepiej sięgnąć po ekspertów z agencji nieruchomości, którzy postarają się, aby nasza posesja wypadła właściwie.
Chcesz wiedzieć więcej o home stagingu i nie tylko? – mieszkania.torun.pl